“Een bedrijf moet verantwoordelijkheid nemen in de samenleving.” — Wouter Torfs

Zes keer verkozen tot beste werkgever. Twee boeken geschreven om uit te leggen hoe hij die titel heeft veroverd. En nog doet niemand het hem na.

De filosofie van Torfs is niet in een handleiding te gieten. Menselijkheid, eerlijkheid, veerkracht. De principes die de omzet van Torfs sinds het aantreden van Wouter verdertienvoudigden kan je niet faken. Het zorgt ervoor dat Torfs vaak besproken maar weinig gekopieerd wordt.

Wouter is op twee fronten kwetsbaar. Als wereldverbeteraar, omdat goed doen voor de wereld extra kritisch bekeken wordt wanneer je tegelijk geld verdient. En als bedrijfsleider, omdat financiële toegevingen doen omwille van principes beschouwd wordt als naïef.

Het kan Wouter nog maar weinig schelen. Voor hem is het bewezen dat bedrijven zich maar beter gedragen als verantwoordelijke burgers. Niet, in zijn eigen woorden, om volgend jaar meer te verkopen. Wel om er binnen 5 jaar nog bij te zijn.

Torfs is verre van perfect. En Wouter bewandelt behoedzaam de lijn tussen zelfverrijking en idealisme. Maar wat ons betreft is het heel helder. We hebben meer Wouters nodig.

Deel deze video en laat de stem van Wouter Torfs luider weerklinken.

Beluister hieronder een uitgebreide versie van het gesprek. Dat kan ook via iTunes of jouw favoriete podcast app.

Over Wouter Torfs

Wouter Torfs kennen we allemaal als CEO van Schoenen Torfs, de winkel die zijn grootouders begonnen na de Tweede Wereldoorlog en die inmiddels is uitgegroeid tot misschien wel de bekendste schoenenwinkelketen van Vlaanderen. Het was geen uitgemaakte zaak dat Wouter Torfs het familiebedrijf zou overnemen. Hij wilde advocaat worden en studeerde rechten. Na zijn studie moest hij kiezen en koos hij dan toch voor het familiebedrijf. En dat bleek een goede keuze: sinds hij aan het hoofd staat van Schoenen Torfs, is de winkelketen gegroeid van 26 naar 75 winkels. De omzet verdertienvoudigde.

Maar wie denkt dat Wouter Torfs succes definieert als winst maken, heeft het mis. Hij beseft dat iemand die zichzelf niet kan zijn op het werk, geen blije werknemer is. En daarom stelt hij het welzijn van zijn medewerkers centraal, wat hem al zeven keer de titel van beste werknemer opleverde. Hoe hij dat gedaan heeft, beschreef hij in twee boeken. De kern van zijn aanpak is dat een bedrijf niet enkel bestaat om geld te verdienen, maar ook de opdracht heeft om verantwoordelijkheid te nemen in de samenleving en voor zijn werknemers. Voor Torfs draait ondernemen om menselijkheid, eerlijkheid en veerkracht. “Bedrijven die enkel met eigen winstbejag bezig zijn, gaan daar op termijn voor afgestraft worden,” zegt hij daarover.

Wouter Torfs gelooft dat we aan de vooravond staan van een paradigmashift van het leiderschap. Dat nieuwe leiders organisaties leiden vanuit waarden en geloven in de kracht van het team. Torfs: “De nieuwe leider integreert de mannelijke dimensie van leiderschap – analyse, visie, structuren, afstand, daadkracht – met de vrouwelijke kwaliteiten: geaard zijn, verbondenheid, het geheel zien en voelen, intuïtie, de mens zien achter de werknemer, beslissen vanuit de buik. De nieuwe leider inspireert in plaats van te controleren.” En zo doet hij het zelf al jaren.