“De tijd is voorbij om toeschouwer te zijn.” — Serge de Gheldere

Een diepe duik nemen in het klimaatprobleem is niet meteen het recept voor een goedgemutste ochtend. Maar met Serge de Gheldere voor de camera klinkt die fossielvrije economie voor het eerst iets om naar uit te kijken. Iets waarbij we allemaal kunnen winnen.

Het maakt het des te vreemd dat Serge onze staat voor de rechter moet dagen omdat ze haar klimaatbeloftes niet nakomt. Als iedereen wint bij een fossielvrije economie, wat houdt de politiek dan tegen?

Deel deze video en laat de stem van Serge de Gheldere luider weerklinken.

Beluister hieronder een uitgebreide versie van het gesprek. Dat kan ook via iTunes of jouw favoriete podcast app.

Over Serge de Gheldere

Serge de Gheldere doet er met zijn bedrijf Futureproofed, via de Klimaatzaak en als Vlaams Al Gore-ambassadeur alles aan om burgers, overheden en ondernemingen actie te laten ondernemen tegen klimaatverandering. De tijd om als toeschouwer aan de zijlijn te blijven staan is voorbij, gelooft deze design ingenieur.

Voordat hij van het tegengaan van klimaatverandering zijn missie maakte, werkte Serge de Gheldere zeven jaar in de farmaceutische industrie. Het was tijdens dat werk dat hij naar Amerika reisde en zag hoe bedrijven zoals Wholefoods daar met veel succes en op grote schaal biologische producten aanboden. Zijn interesse voor duurzaam ondernemen werd gewerkt en hij besloot met zijn onderneming Futureproofed in België aan andere bedrijven te laten zien dat duurzaamheid ook geld kan opleveren. Eerst was Futureproofed vooral bezig met de aan- en verkoop van ecodesign. “In de eerste fase vond ik die eco-designspullen gewoon cool,” zegt Serge. Maar dat veranderde in 2004, toen hij de film ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore bekeek. “Op dat moment is de focus binnen Futureproofed heel erg naar het klimaat gegaan.” Het bedrijf begon advies op maat aan te bieden over ecologisch verantwoord productontwerp en duurzame bouw- en inrichtingsprojecten.

Als we het klimaatprobleem niet kunnen oplossen, dan kunnen we andere maatschappelijke problemen ook niet oplossen, meent Serge. Sinds 2006 is hij klimaatambassadeur voor Al Gore en geeft hij lezingen over het onderwerp, maar daarbij is hij wat positiever dan zijn Amerikaanse voorbeeld: “Ik wil mensen engageren. Mensen moeten weten dat het dringend is, maar ook doenbaar. Ik probeer ze niet bang te maken.” Inmiddels heeft hij meer dan 300 presentaties gegeven, waarmee hij meer dan 20.000 mensen bereikte – van Frankrijk en Nederland tot China, de Verenigde Arabische Emiraten en India. Als het aan Serge ligt blijft het daar niet bij – hij is nog lang niet uitgepraat over het klimaat.