Moeten we preken voor eigen kerk?

Of luister naar de Podcast

Waarover gaat deze aflevering?

Taal is constitutief. Ons spreken vormt de wereld. En dus is zwijgen geen optie.

Voila, simpel!

Maar hier begint de miserie pas.
Want wat moeten we dan zeggen? En hoe moeten we spreken?
Vurig en oprecht? Of strategisch en verbindend?
Moeten we bruggen bouwen? Of preken voor eigen kerk?
Of bestaat er een plek daartussen?

We praten over die worsteling met kunstenaars en activisten Khalid Benhaddou, Alexander Devriendt, Fleur Pierets, Ish Ait Hamou en Mohamed Barrie.

Voetnoten

Algemeen

  • Naima Charkaoui spreekt over de waarde van preken voor eigen kerk. Omdat het energie geeft die nodig is om te gaan spreken buiten die kerk.
  • Je kan dit hele vraagstuk ook meenemen naar het domein van klimaat. Met Rutger Bregman hadden we het over de afweging tussen wervend en waar. Hoeveel waarheid moet je laten vallen om mensen enthousiast te krijgen? Hoe grondig kan je spreken zonder mensen te verliezen?
  • Ook met Stefan Hertmans hadden we het uitgebreid over spreken en zwijgen. Hij leerde ons dat taal constitutief is en wat dat bewustzijn met zich meebrengt.
  • One night in Miami is zeer interessante film over deze zelfde worsteling.
  • In Bouwt ip mie zingt Wannes Cappelle: “D’ er zijn hele bibliotheken. Ik ben lid. ‘K heb erin gekeken. En kben d’er achter. Dat hoast nooit wit of zwart is. Zou da toch is dat verdacht is. Luistert nor wie da verward is”.

Fragment 1: Khalid Benhaddou

Khalid schetst heel eerlijk de worsteling. Het zoeken van het moeilijke evenwicht tussen verbinding en integriteit. Over wanneer je wel moet zeggen waar het op staat en wat er gebeurt als je dat niet doet. Over zo’n specifiek moment nav de aanslagen in Nieuw-Zeeland.

  • Bekijk hier het volledige gesprek met Khalid.
  • Over perceptie hadden we het uitgebreid met Rashif El Kaoui. Hij vatte het samen als “uw zijn is een statement”.
  • Khalid heeft het over de aanslag in Christchurch in 2019.
  • Met Koert Debeuf hadden we het over de radicalisering van Syriëstrijders en de onterechte oorzaken die er vaak aan worden toegeschreven. Volgens hem zijn noch religie noch sociaal-economische redenen bepalend. Het gaat vooral om psychologische factoren.

Fragment 2: Alexander Devriendt

Alexander praat over kunst en wat een goed theaterstuk volgens hem moet doen. Over het in vraag stellen van een wereldbeeld en het gevaar als je dat niet doet. Over wringen, maar niet te veel, zeker niet choqueren, maar ook niet gewoon entertainen. Interessante plek.

  • Bekijk hier het volledige gesprek met Alexander.
  • Alexander verwijst naar het boek van Joris Luyendijk: Dit kan niet waar zijn.
  • Op de website van Ontroerend goed wordt het theaterstuk £¥€$ beschreven als volgt: Ontroerend Goed nodigt u uit om in de huid te kruipen van de grootgeldbezitters. De 1%, de superrijken. Diegenen die de touwtjes in handen hebben. De gezichten die we nooit te zien krijgen.

Fragment 3: Fleur Pierets

Fleur zit op dezelfde plek als Alexander en ze noemt het de derde ruimte. Je zegt niet ja, je zegt niet nee, maar je zoekt naar een positie tussenin die je onoverwinnelijk maakt. Het is de plek waar je voor echte verandering kan zorgen.

  • Bekijk hier het volledige gesprek met Fleur.
  • Bartleby The Scrivener van Herman Melville kwam al enkele keren aan bod bij ons. Het beschrijft die tussenpositie, niet voor, niet tegen, maar een bedachtzaam midden waar je je kan verzetten op een constructieve manier.
  • Wij denken eraan een kerk van Het Midden op te richten, waar vurig gepleit wordt voor de tussenruimte. Christophe Busch kan onze theoretische onderbouw voorzien, Fleur en David Van Reybrouck schrijven de preken en Stef Bos komt af en toe een gedicht voordragen.
  • Fleur heeft het over het kunstproject 22, waarvoor zij en haar vrouw Julian wilden trouwen in elk land waar dat mogelijk was. Ze maakte er ook een heel mooi kinderboek over: Love around the world.
  • Hier sneuvelde een mooi fragment uit ons gesprek met Wannes Cappelle. Wannes vertelt exact hetzelfde verhaal als Fleur, maar hij staat niet bij Google over kunst te praten, maar voor een zaal bankiers liedjes te spelen. Hij heeft het over de captatio benevolentiae en de kunst van autoriteit beledigen zonder gepakt te kunnen worden.

Fragment 4: Ish Ait Hamou

Over bruggen bouwen en hoe slopend dat is. Ish praat over zijn vroegere zelf en hoe hij zichzelf zag, hoe anderen naar hem keken en hoe dat hem heel de tijd in een bepaalde richting duwde.

Fragment 5: Mohamed Barrie

Mohamed is fundamenteel vanuit gemeenschap beginnen denken. Hij praat niet meer met iedereen, hij praat met de gemeenschap. En daarmee verdeel je niet, want een samenleving van sterke individuen die vertrekken vanuit zichzelf, kan alleen maar een sterke samenleving zijn.

  • Bekijk hier het volledige gesprek met Mohamed.

Vind jij het belangrijk dat iedereen naar onze gesprekken kan kijken?

In tijden van cynisme is ruimte voor twijfel en nuance van levensbelang. Zwijgen is geen optie probeert die ruimte te vrijwaren. En dat kunnen we enkel omwille van ons Mecenaat.

Ons Mecenaat is een club van nieuwsgierige mensen die met hun financiële bijdrage onze werking mogelijk maken. Het zijn ambassadeurs die onze content en visie mee uitdragen. Het zijn de liefste mensen op de wereld.

Leer meer over ons mecenaat >

of over Zwijgen is geen optie.

Met Zwijgen is geen optie proberen we ons samen in te beelden wat er beter kan. We zoeken waar het schuurt, ontdekken de kloof tussen wat er vandaag is en wat er kan zijn en proberen dan samen die kloof te overbruggen. - Anthony

Verwante afleveringen:

Geef een antwoord