Patrick Doyen: als de stroper boswachter wordt

Luister naar de Podcast of lees het transcript.

Wie is Patrick Doyen?

Als topman bij Coca Cola ontdekte Patrick Doyen dat mensen veel meer willen betalen voor hun frisdrank als die verkocht wordt in kleinere verpakkingen. Meer plastic, meer winst.

Vandaag staat Patrick aan de wieg van Robinetto: een bedrijf dat plastic drankverpakking overbodig wil maken, te beginnen in de horeca.

Wat als de stroper boswachter wordt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Toestemming*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zo kan je ook luisteren:

Vind jij het belangrijk dat iedereen naar onze gesprekken kan kijken?

We mogen wel zeggen dat onze gesprekken iets met de mensen doen. Ze zijn voedsel voor de ziel. Ze doen je brein knetteren en je handen jeuken. Na zo’n gesprek, voelt het soms alsof je niet alleen bent, met je zorgen, met je dromen. Zoiets is kostbaar. En dat zet je niet achter een paywall. Daarom zijn al onze gesprekken gratis beschikbaar voor iedereen. Ze maken daarentegen is helemaal niet gratis en daarom zijn er allerlei manieren om ons te steunen, om de gesprekken en wat ze teweegbrengen openbaar te houden.

Dat wil ik ook steunen

Het transcript van ons gesprek met Patrick Doyen

[00:00:02.610] – Patrick

Er is iets waanzinnig wat we doen en dat moeten we nu stoppen. Dat is water verpakken en vervoeren. Dat is compleet zinloos. De Belgen drinken 126 liter flessenwater per jaar. Ik heb het dan alleen over flessenwater, nog niet over frisdranken. Dat is 1,4 miljard liter alles samen. Dat wordt verpakt in 1,5 miljard tot 2 miljard verpakkingen. Nu, de Nederlanders die wonen enkele kilometers verder, die drinken 24 liter flessenwater per jaar, dus 100 liter verschil. Dus als we in België morgen consumeren zoals de Nederlanders, dan is dat al 1 miljard tot 1,5 miljard verpakkingen minder. Hoe gemakkelijk kan het zijn?

[00:00:50.040] – Anthony

Je gaat zo meteen kijken naar het gesprek dat ik heb gevoerd met Patrick Doyen. Patrick is medeoprichter van Robinetto en voor Robinetto was hij een grote pief, als ik het zo mag zeggen, bij Coca-Cola. Dus een interessant parkour. Wat vond gij van het gesprek, Tom?

[00:01:09.390] – Tom

Waanzinnig interessant. Het is zo een gesprek dat heel mijn concept van goed en kwaad onderuit gehaald heeft. Hij vertelt zo super open over zijn tijd bij Coca-Cola, hoe dat het er intern aan toe ging, of gaat, in het marketing departement. En hoe dat goedbedoelende mensen, de som van allemaal goedbedoelende mensen, tot heel kwalijke resultaten kan leiden. Het is niet meer zo simpel als: ‘Daar bij Coca-Cola zitten de kwaadaardige mensen met kwaadaardige bedoelingen en wij zijn hier de activisten die het goed voor hebben met de wereld.’ Zo simpel is het niet. En dat maakt dat gesprek heel duidelijk, vind ik.

[00:01:50.610] – Anthony

Ja, goede intro. Ik vond het ook cool als hij over reclame praat, wat dan mensen overtuigt om te kopen, daar was ik echt…

[00:02:05.850] – Tom

De bevers versus de wetenschappers.

[00:02:08.430] – Anthony

Ja, zot hé, bey bey rationele mensen. 

[00:02:13.680] – Tom

Ja, inderdaad.

[00:02:13.680] – Anthony

We hopen dat jullie evenveel bijleren van het gesprek als dat wij van dit gesprek bijgeleerd hebben. Laat ons zeker weet wat je er van vond. Stuur ons ook uw tips voor gasten door. Die zijn altijd welkom. En als je het belangrijk vindt dat er genuanceerde gesprekken op het Internet verschijnen, overweeg het dan om ons te steunen.

[00:02:34.620] – Anthony

Dat kan door mecenas te worden van Zwijgen is geen optie. Meer info daarover vind je op zwijgenisgeenoptie.be/mecenaat of door een eenmalige donatie te doen. Meer info daarover vind je op zwijgenisgeenoptie.be/doneer. Of iets te kopen in onze winkel, er is een ‘zwijgenisgeenshoptie’ op winkel.zwijgenisgeenoptie.be. Dat mag ook. Veel kijk- en luisterplezier en tot de volgende.

[00:03:07.040] – Patrick

Chaudfontaine en Luik, dat is 8,5 kilometer van mekaar ongeveer. Als je een fles Chaudfontaine in de Delhaize van Luik koopt, dan is die fles van Chaudfontaine eerst naar Ninove gegaan, want daar is het centrale drankendepot van Delhaize, waar alle dranken voor de winkels samen gezet worden in de juiste hoeveelheden op paletten. Dus dat verhuist van Chaudfontaine naar Ninove en dan komt dat van Ninove naar Luik terug. Als ge dan een glazen fles Chaudfontaine met statiegeld koopt, dan gaat die fles eerst naar Ninove, dan naar Luik, dan van Luik weer naar Ninove en dan van Ninove weer naar Chaudfontaine.

[00:03:47.740] – Anthony

Ja, om het terug te brengen.

[00:03:51.740] – Patrick

Dat kan niet anders. Dan denkt ge dus dat ge een lokaal product gekocht hebt. Want herbruikbare flessen is een beetje zoals recyclagewerk, uiteraard is het goed van dat te hergebruiken, maar door deze omstandigheid is dat gewoon een dom idee. Dat moet je dus niet doen, denk ik. En je moet dat niet doen, als er een heel gemakkelijk alternatief is. Dat is de waterleiding gebruiken.

[00:04:23.270] – Anthony

Als basis. En dan een klein fabriekje op elke plaats waar ge dan met siroop ervoor zorgt dat ge…

[00:04:29.270] – Patrick

Neen, zelfs thuis. Als je frisdrank wil maken. Het samenbrengen van siroop en suiker en water, dat doet ge gewoon op de plaats waar je consumeert. Dus in het café of bij je thuis of op een festival of in een bedrijf. Dat is een oplossing.

[00:04:46.700] – Anthony

Je hebt heel lang, heel lang bij Coca-Cola gezeten.

[00:04:50.270] – Patrick

25 jaar in de drankenindustrie, waarvan bijna 17 jaar bij Coca-Cola.

[00:04:57.930] – Anthony

Klinkt logisch wat je zegt en denk: ‘Waarom doen zij dat niet? Waarom zetten zij daar niet op in?

[00:05:05.090] – Patrick

Zeker voor Coca-Cola is het ongelofelijk fascinerend om te constateren dat ze, waar we nu voor pleiten, dat ze daar wel mee begonnen zijn ooit. Er is een apotheker die ergens eind van de negentiende eeuw Coca-Cola uitgevonden heeft en dat was, wat ze noemden toen, een soda,een siroopvorm die je ook moest vermengen met water.

[00:05:30.140] – Patrick

Nadien zijn er slimme marketeers gekomen die zeggen: ‘Je moet dat zo niet doen, want je gaat nooit veel verkopen, want dat is omslachtig en moeilijk om dat te doen. Dus waarom ga je dat niet gewoon verpakken zodanig dat je dat direct kan drinken zonder dat je al die handelingen moet doen?’

[00:05:44.270] – Patrick

Ooit had ik een job die helemaal gefocust was op de Belgische horeca. Op dat moment hadden de meeste cafés nog grote flessen van één liter Coca-Cola of water of andere frisdrank en vult ge een glas daarin. Dan waren er ook een paar cafés die kleine flesjes gaven en die dan mee op tafel zetten er dus dat merk kwam dan beter uit en zo.

[00:06:07.250] – Patrick

Maar wat het allerbelangrijkste was, dat is dat een klein flesje verkocht wordt aan een prijs die een veelvoud is van grote flessen. En dat je daar een goed verhaal kan ophangen, dat, ten eerste, de tussenhandelaars op die kleine flessen meer geld kunnen verdienen. Dus ondanks het feit dat dat meer werk voor hen meebrengt, vooral een drankenhandelaar die dat allemaal moet verplaatsen, als je daar ook meer kan verdienen dan is hij daarin geïnteresseerd natuurlijk.

[00:06:36.200] – Patrick

Maar het effect was vooral dat een groot bedrijf als Coca-Cola daar niet meer op verdient, maar heel veel meer. Omdat je dat zoveel duurder kan verkopen. Hetzelfde geldt dus ook voor, en dan hebben we het in horecacontext over glazen flessen, maar datzelfde geldt voor plastic flessen afkomstig. Dus ook als je, vandaag nog altijd, op Rock Werchter een Coca-Cola gaat bestellen aan de toog, dan krijg je dus zo’n 25cl klein flesje in die schone vorm van de Coca-Cola fles.

[00:07:14.900] – Patrick

Dat is natuurlijk een fantastisch marketinginstrument, dat als mensen waarschijnlijk hun beste dag van het jaar beleven en het is lekker warm en je krijgt dan zo’n fris flesje in je handen gestopt, dat is iets wat je onbewust meedraagt. Dat was deel van je fantastische ervaring op Rock Werchter. Dus dat is ook een zeer goeie marketinginvestering.

[00:07:38.240] – Anthony

Dan is het logisch dat zij niet voor die siropen gaan?

[00:07:42.470] – Patrick

En daar hebben ze nu dus een soort van winstbubbel doorgemaakt. Ze hebben winst gemaakt ten koste van het milieu. En natuurlijk, je bent op de beurs genoteerd en je hebt die volume en die omzet en winstmassa en je kan niet meer terug. Je gaat je investeerders ontgoochelen als je dat doet. Dus gaat dat niet.

[00:08:07.200] – Anthony

Is dat ook hoe ge het aanvoelt als ge in dat bedrijf zit van: ‘De tanker wil wel keren, de mensen die daarop zitten, maar ze kunnen niet. Ze mogen niet omwille van die omstandigeheden.’

[00:08:17.880] – Patrick

Ik denk dat dat voor een zeer groot deel waar is, want laat ons het meer hypothetisch bekijken. Stel dat je daar aan zo’n bedrijf een CEO hebt die absoluut ervan overtuigd is: ‘Ik ga dat nu doen’., die gaat daar niet in lukken.

[00:08:32.310] – Anthony

Neen?

[00:08:32.800] – Patrick

Neen, natuurlijk niet, want die gaat met plannen komen die inderdaad nefaste effecten hebben op winst en volume en dat wordt niet geaccepteerd door aandeelhouders.

[00:08:44.910] – Anthony

Ik vind dat tegelijkertijd optimistisch en pessimistisch. Pessimistisch van als ge het goed wilt doen, dan dan zit daar minder winst aan. Als ik het goed wil doen voor het milieu dan is er minder aan te verdienen. Dus pessimistisch. Maar optimistisch, als ik Coca-Cola hoor, dan denk ik eerder zo een evil corporation. En als ik u hoor praten en je kent de mensen die daar werken, dan ben ik daar wel verkeerd in.

[00:09:19.410] – Patrick

Het is geen evil corporation, dat is gewoon een bedrijf op de beurs zoals er duizenden zijn die natuurlijk moeten handelen volgens de wetten van beursgenoteerd te zijn. Dat is dat je aan je aandeelhouders moet kunnen beloven dat je het bedrijf gaat verbeteren en vandaag is verbeteren nog altijd alleen verbeteren in economische termen.

[00:09:40.230] – Anthony

Maar dan lopen daar toch super veel gefrustreerde mensen rond?

[00:09:44.850] – Patrick

Dat valt wel mee denk ik. Of tenminste de gefrustreerde mensen die gaan dan weg, want je hoeft daar niet te blijven als je daar gefrustreerd zijt. In mijn persoonlijk geval, ik ben daar dus lang gebleven, langer dan wat ik van plan was toen dat ik daar begonnen was, omdat ik dat een bijzonder boeiend en interessant bedrijf vond. En dat was het ook. Maar ik was wel niet van plan om 17 jaar daar te blijven. Nu wat er gebeurt dus, als je het goed doet in zo’n bedrijf, dan word je ongelooflijk gepamperd en gesoigneerd. En dan kom je dus in, wat velen de gouden kooi noemen, terecht.

[00:10:21.090] – Patrick

Dus het leven is mooi en je wordt goed gesoigneerd en je boekt resultaten en je wordt daar voortdurend voor beloond en je wordt alsmaar beter beloond en je krijgt een carrièreplan en je krijgt bonussen. En ook trouwens in die bonussen zitten ook systemen in dat je voor een prestatie maar bonussen ontvangt over tijd. Wat dus wil zeggen dat je je voortdurend de vraag stelt: ‘Ja, als ik nu weg ga, dan gooi ik dat allemaal weg. Ik had het al verdiend, maar ik krijg het niet.’

[00:10:49.860] – Patrick

Het is niet zo gemakkelijk om daaruit te ontsnappen, omdat je daar een zeer comfortabel leven krijgt in zo’n bedrijf. En natuurlijk, ik denk ook heel veel mensen stellen zich daar geen vragen gewoon bij. Dus die spelen mee in wat daar aan de gang is. Geld verdienen is leuk en nog meer geld verdienen is nog veel leuker, dus we doen verder.

[00:11:25.680] – Patrick

In 2003 heeft Coca-Cola Chaudfontaine overgenomen in België. Dat was van een andere eigenaar. Dat merk was een beetje in een oubollige toestand, dus dat moest  nieuw leven ingeblazen worden. Daar heb ik zelf ook voor een groot deel aan meegewerkt. 

[00:11:49.170] – Patrick

De bron van Chaudfontaine is iets magisch, zou je dat kunnen noemen. Als je de kenners die daar werkten in Chaudfontaine hun verhaal aanhoorde, was iedereen wel: ‘Wow’, dat is fantastisch.’ Die bron gaat 1600 meter diep en op het diepste punt heeft water dan 55 graden warm en dat komt weer boven aan 37 graden. En het koelt wat af als het terug naar boven komt. Het neemt mineralen op daarin.

[00:12:17.340] – Patrick

Wat zeker is, dat is dat het water dat boven komt minstens 60 jaar oud is, dus 60 jaar geleden op de bodem viel. Wat niet bewezen kan worden, maar heel waarschijnlijk, is dat het meer dan duizend jaar oud dus in plaats van 60. Dus een geweldig verhaal.

[00:12:36.870] – Patrick

Het eerste idee was ook om een campagne te creëren met een wetenschapper die in een tv-spot dat dus wou uitleggen hoe geweldig dat dat is. En dus zo is er ook een campagne gemaakt en die heeft geen enkel effect gehad. Blijkbaar zijn mensen niet geïnteresseerd in een wetenschappelijke uitleg waarom iets goed is.

[00:12:57.000] – Patrick

De volgende campagne was het tegenovergestelde daarvan. Dan creëren we een heel schoon beeld van de Ardennen en de bossen en de ondergrond en een paar bevers die in een beekje met flessen rondlopen, misschien zie je wel die tv-spot daarin, en toen is het geëxplodeerd. Dat is wat de mensen willen.

[00:13:16.260] – Anthony

Maar dat is echt zo, want ik heb daar altijd mijn vragen bij als ik naar een spotje. kijk van: ‘Wat voor zin heeft dit? Gaan mensen nu echt meer water kopen, omdat ge er een bever op plakt? Maar dat is dus echt zo?

[00:13:29.280] – Patrick

Wel, de bewijzen zijn daar. Het grootste verbruik van water ligt in wat je thuis drinkt. Dus als je het verschil bekijkt tussen leidingwater en flessenwater: je moet daar dus naar de supermarkt om, je moet daar veel geld voor betalen, je moet daar mee sleuren, je moet dat op uw appartement krijgen… Al die inspanningen zijn mensen dus bereid van te doen. Dus niet gewoon kopen, maar ook een zware inspanning doen.

[00:14:00.450] – Patrick

En dus die flessenwaterverbruik in België van 126 liter per jaar, dat is er dus gekomen over de laatste 30, 40 jaar. En hoe komt dat? Onder andere door al die campagnes.

[00:14:27.510] – Patrick

Toen ik mijn ontslag gegeven had en dan uiteindelijk in december 2012 ook echt weg was, was mijn eerste plan van: ‘Ik ga nooit meer iets doen in de drankenindustrie, dat is ook mijn oplossing. En een paar jaar geleden ben ik dan Jeroen tegen het lijf gelopen, die met de BoomBar op het BoomTown Festival bezig was om echt te proberen om het schenken van dranken ecologischer te maken.

[00:14:53.970] – Patrick

Dat heeft mij wreed getriggerd. En we hebben mekaar dan daarin gevonden en na de BoomBar dan samen beslist, met nog twee andere mensen erbij trouwens, om De Leiding op te richten en proberen echte oplossingen te definiëren. En de echte oplossing is niet recyclage, maar is veel verder gaan kijken dan dat.

[00:15:15.210] – Patrick

Uiteraard, waar de uitdaging ligt is natuurlijk dat je niet met dezelfde middelen werkt. Je denkt aan een groot merk. Die willen festivals bijvoorbeeld gebruiken om hun merk te bouwen en die moeten heel veel geld betalen aan festivals om dat te kunnen doen. Omdat wij vertrekken van een sterk verhaal en van ook een noodzaak, zeker in een festivalwereld…

[00:15:35.520] – Patrick

Festivals organiseren is allesbehalve duurzaam, dus een festival heeft nog meer dan wie dan ooit de verdomde plicht om op duurzaamheid flink aandacht te zetten en dus iets niet duurzaam dan toch zo duurzaam mogelijk proberen neer te zetten. En dus hebben we direct tien partijen gevonden waar we niet geld moesten aan betalen om dit verhaal neer te zetten, maar die mee in ons geïnvesteerd hebben.

[00:16:02.070] – Patrick

Die wereld is helemaal anders. Dat is een voorbeeld denk ik van slimme manieren om met beperkte middelen toch iets impactvol te kunnen doen. Zelfs Tomorrowland is mee coöperant van De Leiding, inderdaad. 

[00:16:19.560] – Patrick

Daaruit kan je ook afleiden dat De Leiding begint dus bij festivals en gaat nu naar horeca omdat De Leiding dezelfde klassieke truken zal toepassen als wat grote merken doen om een merk te bouwen.

[00:16:35.520] – Anthony

De Leiding leek mij eerder een infrastructuurbedrijf die ervoor zorgt dat ge via de tap, de waterkraan “dezelfde producten” kunt leveren aan een consument aan een prijs die interessant is. Ik dacht niet dat dat een markt zou zijn naar consumenten toe.

[00:16:53.820] – Patrick

Dat gaan we dus binnenkort lanceren. Wat we willen doen is dat als mensen ecologisch dranken schenken, en dus in de komende jaren vooral gefocust op de water- en de frisdrankencategorie, dat je mensen die daarmee bezig zijn ook door dat label kan herkennen. En dus een café die ervoor kiest om kraanwater te gebruiken voor een watercategorie dat je ook door dat label weet dat die café zijn best zal doen, ten eerste, om dat kraanwater zo goed mogelijk te serveren om die ervaring van kraanwater te drinken minstens even goed te maken als flessenwater drinken.

[00:17:31.980] – Patrick

Dat hij daar ook openlijk over communiceert. Want je hebt vandaag de dag toch nog altijd een paar restaurants die gezuiverd leidingwater serveren dikwijls, maar proberen dat een beetje weg te stoppen. Wij willen het omgekeerde doen. We willen een label maken die je heel hard toont dat het over leidingwater gaat. En het derde wat je zou moeten afleiden uit dat label dat is dat ook de man die u dat verkoopt daar een eerlijke prijs voor vraagt. Dat is in onze huidige tijd waarschijnlijk nog altijd wel de moeilijkste discussie.

[00:18:12.750] – Anthony

Omdat mensen het idee hebben dat leidingwater gratis is?

[00:18:13.680] – Patrick

Inderdaad, ja. Ik denk ook dat wij dat moeten gaan voorstellen als zijnde voor dat water op zich betaal je niet, maar je betaalt wel voor de service die daar rond hangt. Want je bent tenslotte in een café, die cafébaas, als die in de stad is, dan moet die waarschijnlijk een immens huurbedrag betalen om daar kunnen café te houden. Die moet dat verwarmen, die moet Sabam betalen, personeel betalen, het café moet schoongemaakt worden. Dus het zijn voor die elementen dat je dus gaat betalen en niet voor het water.

[00:18:43.620] – Anthony

Qua uitdaging is dat wel veel lastiger, lijkt mij. Coca-Cola zo inspelen op de zwaktes van mensen of op het gemakkelijker maken voor de consument en nu is er een heel stuk education bij. En we moeten mensen leren inzien wat de kost van een café is in zijn geheel.

[00:19:04.260] – Patrick

Natuurlijk, de manier waarop ik het nu probeer aan u uit te leggen gaat niet de manier zijn waarop we dat gaan communiceren. We zullen moeten klassieke marketingaanpakken gaan installeren om dat te laten passeren, want zo werkt onze wereld nu. Laat ons het voorbeeld van Gent nemen. GE kiest de vijf horecazaken uit die vandaag het meest succesvol zijn en die heel zichtbaar zo’n beetje the talk of the town zijn, en daar doet ge dat.

[00:19:35.900] – Patrick

En dan gaat ge de andere zeggen : ‘Die heeft dat ook gedaan.’ Dat werkt, hé. Onbewust zeggen ze: ‘Dan zal ik dat zeker ook moeten.’

[00:19:47.090] – Anthony

Ik vind dat wel leuk om te weten dat de persoon die de campagnes bedacht heeft om mensen te overtuigen om flessenwater te kopen, dat die ook gelooft dat die een campagne kan maken om mensen te overtuigen dat dat niet nodig is. Dat stemt mij dan wel hoopvol dat ge denkt: ‘Dat kan ik wel verkopen.’

[00:20:09.470] – Patrick

Ja, dat denk ik wel dat dat kan.

[00:20:23.980] – Anthony

Hoeveel jaar, denk je, dat je nodig hebt om het zo echt te doen kantelen?

[00:20:29.340] – Patrick

Als we dat met De Leiding moeten doen, dan gaat dat driehonderd jaar duren, denk ik. Maar we hebben ook bewust gekozen om een sociale onderneming te zijn die niet natuurlijk een winstmodel vooropstelt, maar wel een impactmodel eerst neemt en wat we echt hopen en waar ik in geloof dat is dat morgen er heel wat partijen zijn die dat idee gaan kopiëren. 

[00:20:57.820] – Patrick

En ook natuurlijk, vanuit waar we voor strijden, dat is duurzaam zijn, zou het ook veel beter zijn dat er niet één centrale organisatie in België is die dat allemaal doet, maar dat er wel heel veel kleinere, lokale partijen zijn die hetzelfde doen in hun kleine regio en daardoor ook  mee aan duurzaamheid bouwen in deze oplossing dan.

[00:21:21.480] – Anthony

Maar zijt ge dan niet van het Coca-Cola uiterste aan de ene kant full pater aan het gaan naar de andere kant?

[00:21:31.350] – Patrick

Pater?

[00:21:31.350] – Anthony

Pater, ja, geitenwollen sok of wereldverbeteraar? Idealist?

[00:21:42.510] – Patrick

In deze materie geloof ik dat dat naast de kwestie is omdat… De oplossing is zo voor de hand liggend. De consument moet één kleine knop omdraaien en dat is in plaats van die marketeers te geloven moet hij de wetenschapper geloven. Want als je het aan een wetenschapper vraagt of leidingwater nu al dan niet beter is dan flessenwater, dan gaat hij altijd zeggen: ‘De kwaliteit is dezelfde.’

[00:22:14.280] – Anthony

Je hebt een campagne gedaan met een wetenschapper. Ge weet toch dat dat niet werkt? Ge weet toch dat de mensen de wetenschapper niet willen zien, maar de bever dus wat…

[00:22:26.040] – Patrick

Maar ook de mensen moeten het niet doen omwille van wat de wetenschapper zegt. De mensen het doen om hun eigen plasticberg te elimineren. Daarvoor moet ze het doen. De campagnes zullen ook daar in de eerste plaats om draaien. Alleen is er in de hoofden van de Belgen, denk ik, vandaag nog wel altijd een idee dat zegt dat de inhoud van flessenwater, dat dat beter is dan leidingwater. Dus dat is een beetje een hindernis waar we moeten over geraken.

[00:22:58.860] – Anthony

En als je de bevers gebruikt om een product dat wetenschappelijk beter is te verkopen, dan hebben we misschien wel de gouden combinatie. Maar waarom moet dat dan? Als je goede dingen doet, je zorgt ervoor dat er geen water niet meer getransporteerd moet worden, kei goed voor de wereld dat er minder plastic in de oceaan terecht komt. Supertof. Waarom kan dat dan geen keihard winstgedreven onderneming zijn? Ik snap niet goed wat het probleem daarvan is.

[00:23:31.290] – Patrick

We hebben gekozen voor een onderneming die natuurlijk winst zal moeten maken om te blijven overleven, maar die als eerste doel heeft de impact. Dus ik geloof er ook in dat je dat wel kan doen op een heel winstgevende manier, en dat is wat ik bedoel met als we het goed doen, gaan hopelijk andere partijen ons kopiëren om die impact te versnellen. En dat zullen wij ook altijd stimuleren dat dat gebeurt. Wij zullen nooit een strijd leveren om marktaandeel. Wij zullen een strijd leven leveren om impact. Andere partijen kunnen aan die impact helpen.

[00:24:07.110] – Anthony

Ik snap dat je dat nu zegt, omdat hoe meer spelers dat het verhaal uitdragen van ‘flessen zijn slecht’ en je hebt die gemeenschappelijke vijand, maar een keer dat het status quo is, dan is het een gevecht om marktaandeel. En dan is het gewoon degene die het meest agressief is, die wint.

[00:24:22.230] – Patrick

Wel, neen, ik denk dat het onze missie kan zijn dat wij altijd de eerste initiatiefnemer zijn [overspraak 00:24:28]

[00:24:28.470] – Anthony

En dan niet de vruchten daarvan plukken.

[00:24:31.470] – Patrick

 Onze vrucht is dat er impact gecreëerd is en dat we dan naar de volgende stap gaan. 

[00:24:37.620] – Anthony

Als investeerder, met de miljoenen die wij staan, kijk ik er naar en denk ik: ‘Maar waarom? Waarom niet…’

[00:24:47.460] – Patrick

Je succes is gebaseerd op de mensen die een mind switch moeten maken. Dan moet je dat zelf ook doen, denk ik, als bedrijf. Dan kun je niet zeggen: ‘De winst komt op de eerste plaats en dan mind switch komt op de tweede.’ Ik geloof er ook in dat je gewoon een beter bedrijf bent als je op die manier werkt.

[00:25:04.440] – Anthony

Ja, dat geloof ik ook.

[00:25:05.820] – Patrick

Er zijn ongelofelijk veel consultants die vandaag proberen aan een bedrijf uit te leggen dat ze ergens moeten voor staan; iets bereiken, wat het ook is, dat dat moet vooropstaan op je winst. Dat dat de enige manier is om ook in de hele verre toekomst door mensen geaccepteerd te worden, alleen wat je ziet is dat dat dan ook allemaal nep verhalen zijn, natuurlijk. Ik amuseer me altijd rot als het radiospotje van BNP Paribas Fortis passeert. Ik weet niet of je dat soms hoort? Da’s meestal later ‘s avonds op radio 1.

[00:25:48.050] – Anthony

Die lange spotjes?

[00:25:48.420] – Patrick

Ja, die hele lange sporters die gericht zijn naar ondernemers. Er was er ook deze week weer eentje over maatschappelijk verantwoord ondernemen. En dan hebben ze enquêtes gedaan welke bedrijven die dat belangrijk vinden en die dat niet belangrijk vinden. Dat soort zaken. Daar kunt ge u rot mee amuseren, met daar naar te luisteren en daartussen te horen dat dat helemaal niet op de eerste plaats komt. We moeten dat nu doen omdat de mensen en de maatschappij dat verwacht.

[00:26:19.890] – Anthony

En denkt ge dat het genoeg is? Denkt ge dat het werkt als ge daarnaar kijkt van: ‘Als ge het de consument wijs maakt dat ge het doet, is het genoeg. Ge hoeft het niet echt te doen om er financieel mee te scoren.’

[00:26:34.080] – Patrick

Ik ben in die zin wel, denk ik, optimistisch, het is tenminste een stap en alleen zal blijken dat de stap die je genomen hebt binnenkort nog onvoldoende was. En dan ga je nog een volgende stap nemen. We kunnen natuurlijk niet de wereld in één draai aan de knop veranderen. Dat gaat niet. Als maar al die stappen in de juiste richting zijn en als de frequentie van de stappen al aannemelijk is.

[00:26:59.070] – Patrick

En ook als je te grote stappen neemt, dan kom je in een gevaarlijke zone dat het misschien teniet gedaan wordt. Ik vind eigelijk dat het mobiliteitsplan in Gent daar een goede illustratie van is. Dat was echt een moedige, heel grote stap nemen die toch wel, denk ik, op een gegeven moment risicovol was. En die misschien wel… De stap verkiezingen zijn nu voorbij, mocht hij te groot geweest zijn en te veel mensen hadden het niet geaccepteerd of er waren te weinig fans, dan was het waarschijnlijk in de volgende legislatuur teruggedraaid. Da’s toch op het randje, denk ik.

[00:27:40.470] – Patrick

Da’s een goede illustratie, voor mij, van hoe bedrijven die willen op dat vlak echt beter worden… Als je het zo vergelijkt met de democratie waar de burger natuurlijk alles in handen heeft, alleen is zij niet mondig genoeg soms om die verandering hard door te drukken of zijn er te weinig mensen geëngageerd om dat te doen. Bij bedrijven, de klanten zijn alles, die bepalen alles. Dus als klanten gaan zeggen: ‘Ik wil nu een meer duurzame oplossing en dat is niet éne maar er zijn er in aantal voldoende, dan gaat dat bedrijf zich veranderen. Want Coca-Cola verkoopt dus heel veel kleinere verpakkingen aan heel dure prijzen tot op het moment dat mensen gaan zeggen: ‘Ik moet het niet meer hebben.’ Dan valt het ook in mekaar.

[00:28:25.800] – Anthony

Is er een punt dat ge wilt bereiken, waar dat ge hebt over nagedacht: ‘Dan heb ik mijn voorbije negatieve impact gecompenseerd’?

[00:28:37.230] – Patrick

Dat ga ik in mijn leven niet meer kunnen doen, dat compenseren, denk ik. Ik denk dat die te groot is. Maar ook dat is dan gewoon terug keren naar mijn vorige uitspraak: we gaan gewoon ons best doen. En wat ervan lukt is oké.

[00:29:02.320] – Anthony

Ja, dat moet ge wel zeggen dan.

[00:29:06.460] – Patrick

Er is geen andere keuze, denk ik. Trouwens, als het gaat over klimaatopwarming en de inspanningen die iedereen zou moeten doen, dat is denk ik juist het probleem dat er veel te veel mensen zeggen: ‘Voor de impact die ik ga maken, die is zo verwaarloosbaar klein, dat ik hem dan maar niet zal maken’. Dat is een verkeerde houding. Je moet je best doen, je moet doen wat je kan doen. En uiteraard zal het probleem daarmee niet opgelost zijn. Maar er zijn zoveel dingen die je kan doen die je leven niet significant gaan veranderen, die als inspanning niet zo geweldig zijn, maar die toch impact hebben. 

[00:29:49.740] – Patrick

Dus waarom doe je dat dan niet?

[00:30:01.550] – Anthony

Ik denk dat ik mij, en veel mensen rondom mij, dezelfde realisatie maak als Patrick, dat wat je dan ook ooit doet, dat het nooit genoeg zal zijn. Ik denk dat dat voor Patrick zo is, ik denk dat dat voor mij zo is. Ik denk dat dat eigenlijk ook voor u zo is, sorry. Ik denk dat ge daar wel wat troost voor moogt gebruiken of dat een fijne groep mensen, die zich dat realiseren, rondom u hebben, dat dat deugd doet. Als ge dat ook denkt, bekijk dan is het mecenaat van Zwijgen is geen optie. Dat is een groep kritische, verstandige maar ook lieve mensen. En da’s heel fijn om daar bij te vertoeven. Meer informatie over het mecenaat vind je op zwijgenisgeenoptie.be/mecenaat. Je kan ons ook steunen met een eenmalige donatie als het u puur om de steun te doen is. Dat is op zwijgenisgeenoptie.be/doneer dat je daar meer informatie over vindt.

[00:31:02.850] – Anthony

En dan mag ik niet vergeten om de sponsor te bedanken die mij met deze mooie trui aan tafel heeft gezet en dat is Super Goods. Dan wil ik u nog bedanken voor te kijken, te luisteren en te delen. Dat is heel fijn.

Verwante afleveringen:

Eén reactie

Reacties zijn gesloten.